2/2015
Seria: Nouă
Anul Aparitiei: 2016
Editura: Andreiana, Sibiu
ISSN: 1222-9695
ISSN Online: 2069-8895
Cuvânt pastoral la Sărbătoarea Învierii Domnului - Înaltpreasfinţitul Dr. Laurenţiu Streza
DIN MILA LUI DUMNEZEU,
ARHIEPISCOPUL SIBIULUI ŞI MITROPOLITUL ARDEALULUI
Iubitului nostru cler, cinului monahal
şi drept-credincioşilor creştini,
har, milă şi pace de la Dumnezeu, iar de la noi, arhiereşti binecuvântări!
Iubiţii mei fii duhovniceşti,
Ne-a ajutat Preabunul Dumnezeu ca și anul acesta să ajungem în această „sfântă cu adevărat și mult prăznuită noapte de mântuire”, în care cu bucurie ne salutăm unul pe altul prin mărturisirea cea mai scurtă și profundă a adevărului credinței noastre: „Hristos a înviat!” Răspunzând: „Adevărat a înviat!”, fiecare din noi exprimăm faptul că nu doar credem cu toată ființa noastră în această mare taină a creștinismului, ci o și experiem și o trăim cu o bucurie negrăită. În această sfântă zi a Învierii, „Una a Sâmbetelor, Împărăteasă și Doamnă”, la acest „praznic al praznicelor, și sărbătoare a sărbătorilor”, suntem cu toții purtători de lumină și toți, într-un glas, cântăm cântarea de biruință: „Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din mormânturi viață dăruindu-le”.
E-mail : - ipslaurentiu@yahoo.com.
Cuvânt pastoral la Sărbătoarea Învierii Domnului - Înaltpreasfinţitul Dr. Irineu Pop
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOP AL ALBA IULIEI
Cinstitului nostru cler, cinului monahal şi bine-credincioşilor creştini din Eparhia noastră, har şi pace de la Dumnezeu,
iar de la noi, părintească binecuvântare!
Iubiţi fii duhovniceşti,
Atrecut perioada Postului Mare și, după ce am parcurs acest „dumnezeiesc stadion al înfrânării”, am ajuns la sărbătoarea luminată a Învierii Mântuitorului nostru Iisus Hristos pe Care „moartea n-a putut să-L ţină” (cf. Fapte 2, 24). Conştienţi de măreţia evenimentului mântuitor, noi, creştinii, ne exprimăm bucuria pascală glăsuind: „Paştile Domnului, Paştile! Că din moarte la viaţă şi de pe pământ la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cântăm cântare de biruinţă”.
E-mail : -
Scrisoare pastorală cu prilejul măritului şi luminatului praznic împărătesc al Învierii Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos - Preasfinţitul Dr. Sofronie Drincec
DIN MILA LUI DUMNEZEU,
EPISCOPUL Ortodox Român al OradIei
Iubitului cler, râvnitorilor după Hristos monahi şi monahii
şi întregii plerome a Bisericii din ţinutul străbun al Bihorului,
din pământul strămoşesc al Crişanei, de la marginea dinspre apus a neamului românesc, har, binecuvântare şi pace de la Dumnezeu-Tatăl şi de la Domnul nostru Iisus Hristos, iar de la noi, părintească îmbrăţişare şi sărutare sfântă în Duhul Sfânt Mângâietorul!
Iubiţi fii şi fiice duhovniceşti,
În lumina învierii Mântuitorului, lumina necreată a lui Dumnezeu, sufletele noastre se bucură şi trupurile se veselesc, primind nădejdea cea mare a propriei învieri, în Ziua Domnului. Iar mărturisirea noastră comună despre învierea lui Hristos, repetată an de an şi generaţie după generaţie, pe faţa întregului pământ, face din civilizaţia creştină civilizaţia învierii, descoperind lumii întregi Biserica Ortodoxă ca Biserica Învierii. Din punct de vedere cultural, creştinismul ortodox este recunoscut ca religia învierii, a vieţii şi a speranţei, sursă nestinsă a bucuriei, în pofida tuturor încercărilor prin care drept-măritorii creştini au trecut, în decursul istoriei, şi le suportă şi astăzi. Pentru că civilizaţia creştină nu este o civilizaţie a morţii, ci a învierii, iar cultura creştină nu este o cultură a morţii, ci a speranţei în înviere.
E-mail : -
Cuvânt pastoral la Sărbătoarea Învierii Domnului - Preasfinţitul Andrei Moldovan
Din mila lui Dumnezeu,
episcop al Covasnei şi Harghitei
Iubitului nostru cler, cinului monahal şi drept-credincioşilor creştini, har, milă şi pace de la Dumnezeu Tatăl, iar de la noi,
părintească binecuvântare!
Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,
În chiar ziua Învierii, trişti, cu inimile îndurerate, doi apostoli – Luca si Cleopa – , „mergeau la un sat departe de Ierusalim ca la şaizeci de stadii, al cărui nume era Emaus” (Luca 24, 13).
Erau dărâmaţi sufleteşte de suferinţele inumane la care fusese supus, cu trei zile înainte, Învăţătorul lor. Cel care le sădise în suflete nădejdea unei Împărăţii veşnice fusese răstignit ca marii făcători de rele ai vremii și zăcea în mormânt. Zvonurile aduse de femei evlavioase, că nu L-au găsit pe Domnul în mormânt, că îngerul le-ar fi spus că a înviat, nu i-a convins. Erau dezorientaţi şi mai trişti ca oricând. Duhul întristării, o ştim prea bine, paralizează puterile sufletului. „Precum molia roade haina şi caria lemnul, aşa întristarea distruge sufletul omului”.
E-mail : -
Cuvânt pastoral la Sărbătoarea Învierii Domnului RT 2/2015 - Preasfinţitul Dr. Gurie Georgiu
prin harul lui Dumnezeu,
Episcop al Devei şi al Hunedoarei,
Preacucernicului cler, preacuviosului cin monahal
şi drept-măritorilor creştini, sfântă binecuvântare arhierească din străvechea Cetate a Devei, cu prilejul Sfintei Zile a Învierii!
„Cum îmi voi petrece eternitatea?”
Adevărurile ultime proclamate de Ortodoxie,
piedici în calea dictaturii relativismului
„Căci moarte nu există şi ce numeşti tu «moarte»
e-o viaţă altfel scrisă, în sfânta firii carte!”
Mihai Eminescu.
Iubiţi credincioşi,
Învierea din morți a Mântuitorului Iisus Hristos, pe care o prăznuim, confirmă niște adevăruri non-negociabile, niște învățături pe care, în timpul activității Sale pământești, Dumnezeu le-a proclamat tuturor: că viața nu are sfârșit, iar după moarte urmează o altă viață, în lumea de dincolo de materie, în alt plan existențial, că există o Judecată a noastră, a fiecăruia în parte. Ne spune și Sf. Apostol Pavel: „Este rânduit oamenilor ca odată să moară, iar după aceea să fie judecata!” (Evrei 9, 27).
E-mail : -
Simpozion teologic ortodox bilateral – Moscova, 5-6 iunie 2015 - Editorial
ale Bisericii Ortodoxe universale au loc, cel mai adesea, în cadrul unor evenimente
internaţionale cu caracter pan-ortodox sau ecumenist, unde unitatea de credinţă,
respectiv întrezărirea revenirii la aceasta sunt în centrul atenţiei. Modalitatea
de cunoaştere reciprocă directă a acestor teologii, în detaliile şi diversităţile lor
inerente, este, regretabil, mult mai puţin consacrată. Din acest motiv, Revista Teologică
are bucuria de a contribui la cunoaşterea dintre teologia ortodoxă rusă şi
teologia ortodoxă română prin publicarea, în numărul de faţă, a lucrărilor simpozionului
„Cele mai frecvente abateri în viața bisericească.
E-mail : - smoldova@yahoo.com.
Cuvânt de salut către participanţii simpozionului
foarte mult să vedem în Institutul nostru, „Sf. Filaret”, delegaţia de la Universitatea
„Lucian Blaga” din Sibiu. Recent a fost semnat un acord de cooperare între
instituţiile noastre de învăţământ. Anul trecut, profesorul Alexandr Kopirovski și
eu am participat la un simpozion dedicat epocii lui Constantin Brâncoveanu (materialele
au fost deja publicate).
E-mail : -
Tradiție în teologia și practica Ortodoxiei: normă și abateri - Prof. David GZGZIAN (Moscova)*
contemporani, lucrarea explorează fenomenul tradiției. Autorul acordă o atenție
deosebită caracteristicilor care permit discernământul între Tradiția autentică și
distorsionările acesteia, sau „gemenii întunecaţi”. Acest set de probleme este de
o importanță capitală, datorită faptului că nu există criterii rigide, formal definite
pentru a identifica Tradiția creștină autentică. Predicatul „posesiei” nu este aplicabil
aici: orice credincios creștin (precum și orice comunitate creștină) este pus
în situația de a face eforturi spirituale și creatoare continue pentru a rămâne în
adevărata Tradiție și de a confirma, de-a lungul vieții, fidelitatea față de aceasta.
eshatologie, Sfântul Vasile cel Mare, Nikolai Lossky, Søren Kierkegaard
discipline teologice şi liturgică, Institutul „Sf. Filaret”, profesor de etică creştină şi teologie dogmatică.
Membru al Adunării Intersobornicești a Bisericii Ortodoxe Ruse. Interese de cercetare: teologie
dogmatică, eclesiologie, etică creştină, antropologie creştină.
E-mail : -
Dezbateri - Prof. David GZGZIAN (Moscova)*
Dumneavoastră care nu sunt foarte ușor de perceput. Însă cred că dezbaterile ar
putea să ne ajute să clarificăm unele momente. Poate, cineva deja are întrebări sau
dorește să-și exprime părerea privind cele spuse de domnul profesor? Vă rog.
Sebastian Moldovan: Vă mulțumim foarte mult, domnule profesor. Personal,
apreciez foarte mult această prezentare a dumneavoastră şi vă mărturisesc că
m-a provocat în sensul cel mai bun al cuvântului. În special, am fost interesat de
analogiile pe care le folosiți pentru a înțelege subiectul central al discuției, și anume
experiența Tradiției: ce fel de experiență ne mediază Tradiția?
discipline teologice şi liturgică, Institutul „Sf. Filaret”, profesor de etică creştină şi teologie dogmatică.
Membru al Adunării Intersobornicești a Bisericii Ortodoxe Ruse. Interese de cercetare: teologie
dogmatică, eclesiologie, etică creştină, antropologie creştină.
E-mail : -
Respectăm sau neglijăm/încălcăm. O raportare actuală la dispozițiile canonico-liturgice ale Sinoadelor Ecumenice - Pr. Prof. Nicolae CHIFĂR
E-mail : -
Dezbateri - Pr. Prof. Nicolae CHIFĂR
Au fost evocate exemple de diverse abateri eclesiologice. Cred că aici
avem multe de discutat.
Pr. Ioan Mircea Ielciu: Îi mulțumim mult părintelui profesor pentru referatul
prezentat. Meritul acestui referat constă în faptul că este o abordare din
perspectivă canonică făcută de un istoric și îi dă o mai mare fundamentare acestei
abordări. Toate aceste probleme de practică ale prevederilor canoanelor, la care
dânsul a făcut referință, oare le putem înțelege în contextul aspectului dinamic al
Tradiției?
E-mail : -
Imperativul (normă, lege, poruncă, ordine, rânduială, disciplină, autoritate). O perspectivă onto-teologică - Conf. Dr. Sebastian Moldovan
E-mail : - smoldova@yahoo.com.
Dezbateri - Conf. Dr. Sebastian Moldovan
care a fost reliefat implicit de domnul profesor Sebastian, și anume, acest aspect
care a scăpat din nuanțele reliefate, al excesului. Iubirea ca și izvor al vieții, este iubirea
agapică, iubirea care se revarsă din sânul Sfintei Treimi. Ca izvor al vieții, ca
izvor al energiilor divine necreate, ea organizează și alimentează întreaga creație.
Viața din împărăția lui Dumnezeu, despre care Evanghelia spune la un moment dat
că se ia cu râvnă, cel ce se silește o cucerește, o câștigă. Aici mi-a venit în minte
exemplul vieții unui isihast mai mult sau mai puțin cunoscut, anume Alexandru
Achimitu, care a excelat prin exces ascetic şi a tulburat întreaga Biserică a veacului
al V-lea.
E-mail : - smoldova@yahoo.com.
Problema superstițiilor la enoriași și calea eliberării de superstiții în procesul catehizării. Reflecțiile catehetului pe baza experienței practice - Vladimir Iakunțev
E-mail : -
Dezbateri - Vladimir Iakunțev
în activitatea mea psihoterapeutică. Întrebarea mea, este, de asemenea,
legată de profesie, dar poate că va fi de interes și pentru toți cei prezenți. Ați
caracterizat pe scurt contingentul „enoriașilor trecători”, înainte de toate, după
poziția lor socială locul de reşedinţă. Puteţi spune ceva despre caracteristicile lor
sufletești? Cât de deschiși sunt față de comunicare: cea de zi cu zi, cât și cea în
cadrul catehizării? Cât de rezistenți, rigizi sau, dimpotriva, mai vioi şi flexibili,
etc.?
E-mail : -
A doua Întrunire a Comitetului Interortodox Special pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Chambesy/Elveția 15-21 feb 2015) - Ştefan L. Toma
Scopul acestei întruniri l-a constituit reevaluarea textelor (documentelor) care au fost redactate de către cea de-a III-a Conferință Panortodoxă Presinodală, din anul 1986.
E-mail : -
Alegerea şi hirotonia noului Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului: Preasfinţitul Ilarion Făgărăşanul - Ştefan Mărculeţ
Stareţul Mănăstirii Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus, judeţul Braşov, arhimandritul Ilarion Urs, a fost hirotonit arhiereu şi va sluji de acum înainte ca Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului. Soborul de arhierei a fost condus de Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, iar noul Episcop-vicar va purta titulatura „Făgărăşanul”.
E-mail : -
Pr. Porphyrios Georgi, Înviere şi viaţă. Eshatologia în învăţătura Sf. Grigorie Palama, traducere de Diac. Dr. Ştefan Toma, Ed. Andreiana, Sibiu, 2015, 240 p., ISBN 978-606-8602-33-2 - Vlad-Andrei Fişcă
E-mail : - vladfisca@yahoo.com
Antoine Arjakovsky, The Way. Religious Thinkers of the Russian Emigration in Paris and their Journal, 1925-1940, Translated by Jerry Ryan, Edited by John A. Jillions and Michael Plekon, Foreword by Rowan Williams, University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana, 2013, 766p., ISBN 13: 978-0-268-02040-8, ISBN – 10: 0-268-0240-X - Lect. Dr. Ciprian Iulian Toroczkai
E-mail : -
The transhumanist reader: classical and contemporary essays on the science, technology, and philosophy of the human future, edited by Max More and Natasha Vita-More. Wiley-Blackwell, 2013 - Protos. Vasile Bîrzu
E-mail : -